Van leerdoel naar leermodule
Uit de certificaten zijn leerdoelen verzameld op basis van aspecten als competentie, kennis, kwalificaties, profielen en vaardigheden.
Via de leerdoelen kunnen modules voor het onderwijs gedefinieerd worden.
Leerlingen in het MBO moeten uiteindelijk leren om iets te doen met de leerdoelen.
Via een leermodule kunnen de vereiste kennis of vaardigheden worden aangeboden en verworven.
Van de leermodule moet altijd terug gevonden kunnen worden waar de informatie vandaan komt om de te bereiken leerdoelen aan te bieden of te volgen.

Leermodules samenstellen
Een leermodule bestaat uit lesmateriaal om een vaardigheid aan te leren of kennis op te doen.
De module is bedoeld voor leerlingen om te kunnen bepalen wat zij kunnen leren. Voor aanbieders van onderwijs is een leermodule een eenheid om het leren van deze vaardigheden en kennis aan te bieden.
Om een leermodule samen te stellen moet bekend zijn wat met de leerling met de module leert.
Dit zijn de leerdoelen. De leerdoelen voor het MBO zijn af te leiden uit de certificaten voor het MBO. Dit is gedaan dor de tekst van een certificaat gestructureerd te analyseren zoals dat eerder is uitgelegd. Zie: Certificaten analyseren.
Vervolgens is via patronen in de tekst vastgesteld welke leerdoelen in de tekst van het certificaat is aangetroffen. Zie Verzamelen van details.
De volgende stap is het bundelen van de leerdoelen in leermodules.
De leermodules worden gepubliceerd binnen een leermodule groep..
Het overzicht van de
gepubliceerde leermodule groepen vind je hier.
Leermodules samenstellen
Het voorbeeld hiernaast toont de leermodule adviseren.
Deze leermodule is gegenereerd op basis van de informatie voor leerdoelen voor de sectorkamer handel.
Bekijk de WEB pagina die hiernaast getoond wordt.
Via de leermodule adviseren kun je altijd opzoeken welk certificaat de bron is voor de leerdoelen die zijn gebundeld in de leermodule.
Hieronder is het model voor deze leermodule getoond.
Daarin is te zien dat de informatie afkomstig is uit meerdere onderliggen modellen.
De leermodule is opgenomen in het model voor de leermodulegroep handel.
De informatie over de leerdoelen is opgenomen in het model onderwijs domein competentie
In beide modellen zijn de leerdoelen en de uit te voeren activiteiten opgenomen.
De volgorde waarin deze van elkaar afhankelijk zijn omgekeerd.
In het model voor de leermodule zorgt de leermodule dat het leerdoel beschikbaar is.
In het model voor de competentie verwijst het leerdeel naar een gevonden competentie.
De competentie is gevonden in het certificaat Advies leiding verkoop.
Omdat in deze versie van de analyse slechts een certificaat is opgenomen voor de sector handel verwijst de activiteit adviseren slechts naar een certificaat.

Leerdoelen vertalen naar leermodules
Via een conversie tabel worden de gevonden namen voor leerdoel omgezet naar de naam van de leermodule waarin het doel moet worden opgenomen.
Hiernaast kun je het resultaat zien voor alle leerdoelen die opgenomen worden als leermodule "adviseren".
De voor deze analyse gebruikte versie van de conversie tabel is hier te downloaden.